fredag 28 januari 2011

Stargate SG-1


Stargate SG-1 är en kanadensisk-amerikansk science fiction-serie för TV, skapad av Jonathan Glassner och Brad Wright, som startade 1997 och pågick fram till 2007.

SG-1 är ett militärt team tillhörande USA:s flygvapen som tillsammans med 24 andra liknande team har i uppdrag att upptäcka och utforska nya världar genom att gå igenom en så kallad Stargate (Stjärnport). Denna stjärnport transporterar varelser och föremål via ett maskhål till andra stjärnportar på andra planeter. Den tekniskt avancerade ras (kallad de Gamla) som utvecklat stjärnportarna är ett försvunnet, bortglömt och mytologiserat folk, som ursprungligen antas ha dött ut. De Gamla utvecklades på jorden före oss.

Alla SG-teams stående order är att:
- Utforska och kartlägga de planeter som Stjärnporten ger tillgång till.
- Hitta vetenskapligt/tekniskt utvecklade människor eller andra arter som Jorden kan alliera sig med.
- Finna, hämta och anpassa teknik som kan användas i kampen mot Goa´uld.
- Att försvara jorden mot fientliga raser, tex Goa'ulderna, Replikatorerna och Ori.

Karaktärerna i SG-1 som man i huvudsak får följa är en grupp med starka personligheter som bidrar till mycket nöje och spänning i tvsoffan. Jag började se denna serie när den kom och jag har suttit klistrad tills den avslutades. Den är otroligt spännande och jag fascineras av alla ideer bakom de otroliga äventyr man får ta del av i denna serie.

Tack och lov tar äventyren inte slut med stargate SG-1 utan fortsätter i Stargate Atlantis och Stargate Universe vilka jag kommer att skriva mer om senare.

3 kommentarer:

  1. En riktigt bra serie! Stargate Universe är också bra, synd att den inte fick fortsätta...Stargate Atlantis gillar jag dock inte riktigt..

    SvaraRadera
  2. Älskar den, mest av alla serier jag har sett! Väldigt spännande och roligt. Tycker mest om de här karaktärerna, handligen osv i hela Stargate-serien!

    SvaraRadera